Позакласний захід
«Пташиному линути співу …»
(до Дня зустрічі птахів для учнів початкових класів) []
Захід проведено керівником гуртка Шпигун Л.І. та учнями 9-Б класу
Квітень 2014 року
Пташиному линути співу …
Позакласний захід до Дня зустрічі птахів для учнів початкових класів гімназії «Гармонія».
Дійові особи: дівчинка старшого віку, дівчатка (четверо), діти, Тепловій, Журавлі, Ластівка, Шпак, Соловейко, Жайворонок.
Декорації: імітоване подвір’я, стоїть хатка, дерева, кущі.
Музичне оформлення: запис співу пташок, грамзапис веснянки “Ой прийшла весна” у виконанні Ніни Матвієнко, українська народна пісня “Щебетала пташечка”.
На сцену виходить дівчина старшого віку в українському костюмі з випеченими “жайворонками” у ситі.
Дівчина: У нас здавна є традиція славна:
Воду брати з чистої криниці,
Муку з ярої пшениці,
Руками добрими замісити
І гостей на свято запросити.
Тихо звучить грамзапис веснянки “Ой прийшла весна” у виконанні Ніни Матвієнко. Вибігають дівчатка, одягнені в українські костюми.
Дівчатка: Ой, виходьте, дівчата,
Будемо весну стрічати,
Весну красну вітати.
(Звертаються до дівчини). А правду кажуть старі люди, що весну птахи на крилах приносять?
Дівчина: Правду.
Йдіть до мене, жайворонки беріте,
На високу гору йдіте.
Пісеньок гарних співайте,
Весну-красну величайте.
(Дає дітям печиво “жайворонки”).
Благословляю вас, діти, весну закликати
із веселою посмішкою і жайворонком-пташкою.
Дівчатка підносять вгору “жайворонків” і промовляють.
Діти: Пташок викликаємо із теплого краю:
Летіть, соловейки, на нашу земельку,
Спішіть, ластівоньки, пасти корівоньки.
Раптом здалеку лунає чийсь голос: “Аго-го-о-о-ов! Ачу-чу-у-у-у! Ф’ю- ф’ю-ф’ю-ф’ю!” Музика припиняється.
Діти: Справді голос чути...
Хто це може бути?
З’являється теплий вітер – Тепловій. В оранжевому вбранні, з червоними та зеленими стрічками і кошиком перших весняних квітів у руках.
Діти: Це ти гукав? Хто ти такий?
Тепловій: Я теплий вітер Тепловій!
Понад землею я літаю,
Спішу-лечу скоріш до гаю.
Бо я веселу, сонячну весну
З далекої дороги виглядаю! (Чути спів пташок).
І дівчинка: Ти чуєш, ллється між дубів
Весела пісенька Пашків?
Тепловій: Із далекої землі
Повертаються додому
Довгоногі журавлі.
Дружно крилами шумлять,
Роздивляються здаля.
На сцену ключем “вилітають” дівчатка-журавлі.
Журавлі:
1 журавель: Де це наша споконвіку облюбована земля?
2 журавель: Пролетіли тридцять рік,
3 журавель: Проминули сім морів,
4 журавель: Може, в скелі наші гнізда на високій на горі?
5 журавель: Може, в парках вони? – Ні!
6 журавель: Може, в сквериках? – Ні, ні, ні!
1 журавель: Може, в полі, серед поля, в молодій озимині?
2 журавель: Нам далеко ще летіти, поки в крилах заболить.
3 журавель: До широких, споконвіку облюбованих боліт.
Тепловій: Здрастуйте, журавлики веселі,
Як жилося вам на чужині?
Вже за вами скучили гніздечка
В нашій рідній стороні.
Тепле сонце вже летить над краєм,
І весна приходить по ріллі.
ІІ дівчинка: Не турбуйтесь, ми вас всі вітаєм,
Довгоногі, рідні журавлі.
Хатина, з вікна виглядає дівчинка, до неї прилітає дівчинка-ластівка.
Дівчинка: Ти знов защебетала у мене під вікном,
Із вирію вернувшись, клопочешся гніздом.
А там же вічне літо цвіте, як божий рай, -
Чого ж вернулась знову ти в мій журливий край?
Ластівка: Хоч літо там і сяє, - лютіше тут мені:
Така квітучо-пишна Вкраїна по весні.
Так квітчасто-люба, що й в тім краю-раю
Вже бачу я хатинку, де се гніздечко в’ю.
Діти співають українську народну пісню “Щебетала пташечка”.
Вилітає шпак. Стає біля дерева, на якому прикріплена шпаківня.
І дівчинка: Знову в саду молодому
Шпаківні з пахучих дощок,
І знову у нас біля дому
Щебече знайомий шпачок.
ІІ дівчинка: Учора в години досвітні
Вже чуємо, з саду звучать
Пісень переливи привітні.
Шпак: Прибув я весну зустрічати
З далекого теплого краю.
Невтомно летів я сюди.
Я знаю, я знаю, я знаю,
Що рідні найкращі сади.
Ну де ще на світі їм рівні,
З таким кучерявим гіллям?
За те, що зробили шпаківні,
Все літо співатимуть вам!
Дівчата йдуть. Здалеку чути спів солов’я. Зупиняються.
І дівчинка: Аж гнеться калина від співу дзвінкого!
Це що там співає? Не видно нікого.
ІІ дівчинка: Поглянь-но ти краще в калину рясну:
Ото соловейко стрічає весну.
І дівчинка: Щебече, витьохкує, срібно сміється,
І де стільки сили у нього береться?
ІІ дівчинка: Такий же маленький, а як він співа!
Немов би до нас вимовляє слова.
І дівчинка: Співа соловейко про сонце й хмаринку;
Про любу Вкраїну, що квітне в барвінку.
ІІ дівчинка: А нам не наслухатись гарних пісень:
В садок під калину приходим щодень.
І дівчинка: І дуже ми вдячні маленькій пташині:
Хоча вона взимку жила на чужині,
ІІ дівчинка: Та пісню принесла у рідний свій край.
Співай, соловейку, ще дужче співай!
“Вилітає” соловейко.
Дівчинка: Ти про що, соловейко, співаєш,
Сиплеш радість іскристу свою?
Соловейко: Що ніде так гарно не буває,
Як у рідному нашім краю.
На сцені стоїть хлопець-Жайворонок. До нього підбігають діти.
Всі співають на довільну мелодію.
Діти: Уже Жайворонок до нас прилетів!
Він не побоявся морозів й снігів.
Жайворонок: Я летів із вирію, ніжки натомив,
І багато пір'ячок своїх загубив.
Натомив я ніженьки й крилечка свої,
Щоб до вас принести пісеньки мої.
Здер я ноги, зранив спину...
Схудлий, стомлений, кривий,
Прилетів на батьківщину
І, як бачите, - живий.
І дівчинка: Пташки повертаються сюди,
Радіють, плачуть і хвилюються.
І так одвічно, так завжди
Землею рідною милуються.
ІІ дівчинка: Вони на різні голови
Співатимуть для тебе,
І в краплях срібної роси
Побачиш чисте небо.
Усі учні стають у коло, взявшись за руки.
Дівчина: То ж не завадить, друзі, нам,
Згадати нині по-новому:
Був давній звичай у древлян –
Вклонятися всьому живому.
І дівчинка:
Діти початкових класів прийняли участь у конкурсі виготовлення шпаківень. Вони вийшли гарними, добротними, теплими. Я гадаю шпакам, які оберуть їх за власну оселю, буде в них затишно і вони будуть заводити там малих пташенят-шпаченят на радість тим хто буде жити поруч.
Кращі роботи були відзначені Дипломами.
ІІ дівчинка:
Ми пропонуємо старшокласникам їх закріпити на деревах біля школи. А учні початковиї класів продовжать наше свято у актовій залі проведенням вікторини про птахів. Переможці отримають нагороди.
Дівчина:
Перш ніж проводити із вами вікторину ми пропонуємо вам переглянути презентацію з додатковим коментарем про те як людина використовує птахів у домашньому господарстві та про птахів, які охороняються та внесені до Червоної книги України.
( Показ презентації)
Вікторина про птахів:
1. Вірно людям я служу, їм дерева стережу,
Дзьоб міцний і гострий маю, шкідників ним довбаю. (Дятел)
2. Уночі гуляє, а вдень спочиває,
Має круглі очі, бачить серед ночі. (Сова)
3. Хтось на дереві сидить, «Карр-карр-кар» весь час кричить,
Визирає через крону. Це співає так… (ворона).
4. Б'ється, б'ється молоток, поправляє нам садок. (дятел)
5. Хто гнізда свого не має. Яйця іншим підкидає. (зозуля)
6. Які ноги, такий ніс, По болоті ходить скрізь. Хату на хаті має. Жабам рахунок знає. (лелека)
7. За вікном гніздо будує, тільки в нас він не зимує. (ластівка)
8. У воді купалася, а сухою зосталася (Качка)
9. Першим я приніс весну, пробудив усе від сну. Заспіваю під вікном, бо зовуть мене... (Шпаком)
10. Маленький, сіренький, по полях літає, уночі співає. (соловейко)
- Бідовий хлопчик В теплій сорочці По дворах стрибає, Крихти підбирає. (Горобець)
- Які ключі до неба добираються? (Журавлині)
- Він не вершник а зі шпорами, його одяг із узорами. Час він знає як і лбди, сам не сторож, а всіх будить. (півень)
14. Пташка невеличка, в неї білі щічки, сірі лапки, чорна шапка, фартушок жовтенький, голосок тоненький. ( синичка)
15. Угорі тремтить тоненька цятка, і пісні співає голосні, та на жаль що тільки на весні. (жайворонок)
16. Над подвір'ячком літає, все блискуче підбирає. І сварлива й білобока. Кличуть всі мене …. (сорока)
17. Без сокири і без рук, а дім собі будує. ( птах)
18. Двічі народжується, а раз помирає. (птах)
19. Чорномазий, чорнодзьобий, він за плугом важно ходлить. Черв'ячків, жучків знаходить – сторож вірний, друг полів, перший вісник теплих днів. (грак)
20. Довгі ноги, довгий ніс, прилетів – обід приніс. Смачненьких жабеняток для своїх маляток. (журавель)
21. Невеличка світло-біла, що її в небесну шир, люди радісно пускають сповістити всіх про мир. Кожний з нас цю пташку знає, кожен з нас її вгадає. ( голуб)
22. На скелі він будує дім, і не боїться житии в нім. І могутніх два крила є у птаха у …… (орла)
Дівчина: Першого квітня – це День птахів. Але ми повинні турбуватися про них постійно. Птахи допомагають людини: нищать шкідників – комах, веселять око і душу співаючи свої музичні твори.
То ж давайте їх оберігати!
|